Mikä tämä paljon puhuttu tiimilukio oikein on? Hyrylän toimipisteessä on ollut viime aikoina puhetta uuden toimintamallin käyttöönotosta. Kyseessä on kaikkia osallistava ja yhteisöllisyyteen tähtäävä käytäntö, jossa opiskelijat valitsevat itselleen mieluisan tiimin, jonka toimintaan osallistuvat.
29.4.2019 järjestetyssä seminaaripäivässä opiskelijat pääsivät itse keksimään, millaisia tiimejä olisi odotettavissa ensi vuodelle ja mitä seikkoja tiimitoiminnassa tulisi huomioida. Tapahtuma oli järjestetty huolella: ohjelmassa oli muun muassa kattava puhe ryhmähengen tärkeydestä, monenlaisia ryhmätöitä ja lopuksi äänestys lukiolaisten ehdottamista tiimeistä.
Lukion rehtori Seppo Kärpänen kuvaa tiimilukiota lukioksi, jossa opiskelijat ovat merkittävässä roolissa lukion arjen suunnittelussa. Uudistuksen myötä opiskelijat pääsevät lisäämään koulun viihtyvyyttä ja tekemään lukiosta juuri heidänlaisensa. Kärpäsen mukaan tällä uudistuksella pyritään lisäämään opiskelijoiden osallisuutta ja vastuuta, mikä tekee opiskelusta mukavampaa. Aikaisemmin tapahtumat ja suunnittelu ovat olleet opettajien vastuulla, mutta uudistuksen myötä tavoitteena on “heittää pallo opiskelijoille”.
Idea lähti liikkeelle jo viime vuoden puolella, kun Tuusulan lukion opettajat, Hyrylästä Minna Pessa-Makkonen ja Antti Laitamäki, Kellokoskelta Timo Koivunen ja Jokelasta Henri Berg, pääsivät tutustumaan tiimitoimintaan vierailullaan Ylivieskan lukiossa. Opettajien mukaan tiimilukiomalli vaikutti toimivalta, yhteishenki pelasi hyvin ja oppilaat olivat reippaita ja innostuneita. “Pääsimme myös seuraamaan some-tiimin joulutortunsyöntikilpailua”, Pessa-Makkonen naurahtaa.
On myös suunniteltu, että opiskelijat saavat tiimitoimintaan osallistumisesta vähintään puolikkaan kurssin. Jokaisesta tiimistä nimitetään henkilöitä erilaisiin vastuutehtäviin, joita voisivat olla esimerkiksi sihteeri, tiedottaja ja puheenjohtaja. Lisäksi tiimit sopivat säännöllisistä tapaamisista, joissa sovitaan yhteisistä tavoitteista.
Kyseessä on muutos, joka koskettaa niin opettajia kuin opiskelijoitakin. Uudistus edellyttää lukion väeltä ajattelutavan muutosta ja projektiin sitoutumista, mutta johtaa takuuvarmasti kaikkien etuun. Muutos voisi vähentää ikäluokkien välistä raja-aitaa, lisätä yhteistyötä lukiolaisten ja opettajien välillä, tehostaa tapahtumien järjestämisen työnjakoa ja päivittää lukion toimintaa uuden opetussuunnitelman mukaiseksi.