Kuka olet?
Olen Janika Ylikoski, Tuusulasta. Harrastan kaikkea Pohjoismaihin liittyvää: historiaa ja kulttuuria etupäässä, myös elokuvia ja teatteria sekä rakastan taidemuseoita. Tärkeitä ovat jooga, meri ja metsät. Lisäksi järjestän ruotsinkielistä uimaopetusta, niin siinä tulee itsekin sitten polskittua.
Mikä sai sinut opiskelemaan opettajaksi, ja miten sinusta tuli opettaja?
Rakkaus ja into kieliin ja kulttuureihin, matkailuun ja historiaan yhdistyvät hyvin kielen opiskelussa. Olin ensin yrittäjänä kaupallisella puolella melkein kymmenen vuotta, mutta sitten päätin opiskella sitä, mistä eniten olen itse innostunut. Olen lukenut useita muitakin kieliä, mutta pohjoismaisissa kielissä ja kulttuurissa yhdistyvät parhaiten myös arvoni ja muut mielenkiinnonkohteeni.
Hain Helsingin yliopistoon ja pääsin. Kävin muutamalla yksityistunnilla harjoittelemassa pääsykokeeseen, sillä pääsykokeessa oli hyvä tietää, mitä siinä oikeastaan haetaan. Pidän hurjasti Helsingin yliopistosta, se on todella hyvä yliopisto!
Millainen opettaja olet?
Opettajana lienen vaativa sen suhteen, että opiskelujen eteen on tehtävä paljon ja monia erilaisiakin asioita ja tehtäviä. Kielten oppiminenhan vaatii oikeastikin paljon työtä. Tosin tiukka aikataulu ja opintojen vaativuus eivät jätä paljon tilaa luovemmille ja autenttisille tai elämänläheisille tehtäville. Siitä huolimatta yritän harjoittaa itselläni ja oppilaillani myös laaja-alaista opetusta aikataulun puitteissa.
En kuitenkaan ole niin vaativa siinä, kuinka vaikeita asioita tulee osata päästäkseen kurssista läpi, vaikka pitäisikin osata ja tehdä paljon. Esimerkiksi sanakokeeni perustuvat usein siihen, että osattaisiin lukea ja ymmärtää ruotsia, kun taas monesti vaaditaan oikeinkirjoitusta ruotsiksi.
Millaiselle henkilölle suosittelet opettajan ammattia?
Opettajan ammattia suosittelen niille, jotka ovat aidosti hurjan innostuneita sekä omasta aineestaan että yhtälailla myös todella monesta muusta aiheesta ja kaikesta ympärillä tapahtuvasta. Ja heille, jotka työskentelevät mielellään monenlaisten ihmisten kanssa.
Mikä on vaativinta työssäsi?
Vaativinta on oman työn aikatauluttaminen sopivaksi, jotta ei uuvuttaisi itseään työllä ja teettäisi itsekin itsellään kaikkea ”ei niin oleellista”-työtä. Siis tasapainoilu työn ja vapaa-ajan välillä.
Miten olet päässyt uuteen työyhteisöön sisälle?
Täällä on erittäin mielyttävää työskennellä. Työyhteisö ei ole täysin uusi, koska olen ollut täällä ennenkin töissä, tosin enemmän yläasteen puolella, mutta myös lukiossa. Olen itsekin käynyt tämän koulun, kuten lapseni ja sisaruksenikin, joten paljon on tuttua ja tuttuja.
Mitkä ovat heikkouksiasi?
Digitaidot. Koronan tuoma digiloikka ei ole ollut minulle vielä riittävä! Tietokoneen ja puhelimen avulla saisi paljon enemmänkin hauskoja juttuja aikaiseksi oppitunneille, mutta moni asia on minulta vielä opettelematta. Minulla ei myöskään ole tarpeeksi hyvää järjestelmää itse tekemieni opetusmateriaalien säilytykseen digisti, joten usein kadotan kerran käytetyn materiaalin jonnekin bittimaailmaan.
Entä vahvuudet?
Vahvuuteni lienee omasta oppiaineesta innostuneisuus. Olen luonut elämäntavan tähän ympärille, joten työ on myös harrastus ja toisinpäin.
Mitä vinkkejä antaisit muille opettajille?
Rohkaisisin kaikkia yhdistelemään oppiaineita laaja-alaisesti joissain tehtävissä tai joillain tunneilla enemmän, vaikka oppikirjoissa laaja-alaisia tehtäviä ei niin paljon vielä ole. Kielissä on hyvää se, että sitä voi yhdistää ainakin suhteellisen helposti kaikkiin muihin oppiaineisiin, mutta esimerkiksi myös musiikkia ja matikkaa voi opiskella laaja-alaisesti yhdessä. Tämä on hyödyksi oppilaille ja mielenkiintoista myös opettajalle. Toki se on kovin työllistävää, joten jokaisen omien voimien mukaan pikku hiljaa
Mitä odotat tulevaisuudelta?
Tulevaisuudessa haluan työskennellä monella eri paikkakunnalla, monenlaisten ihmisten kanssa. Aikuisia en ole vielä opettanut, joten sitä toivon saavani kokemusta myös. Lisäksi odotan, että saisin työskennellä jossain pohjoismaisessa yhdistyksessä, sillä olen opiskellyt Pohjoismaiden tutkimusta ja taidehistoriaa. Aion myös jatkaa opintoja kiinnostusteni mukaan historiaa, uskontoa ja tietysti – kieliä!