Uusi opettaja Ida muistuttaa lukiolaisia hyödyntämään omia taitojaan

Uusi opettaja Ida muistuttaa lukiolaisia hyödyntämään omia taitojaan

Lukiossamme aloitti juuri uusi opettaja, Ida Michelsson. Haastattelimme häntä perinteen mukaan.

 

Saksan- ja ruotsinopettaja Ida Michelsson

 

1.  Mitä aineita opetat?

  • Opetan täällä nyt eniten saksaa, ja sitten myös ruotsia.

 

2. Kuvaile itseäsi kolmella adjektiivilla.

  • Hyväntuulinen, kunnianhimoinen ja luova.

 

3. Mitkä olivat lempiaineitasi lukiossa?

  • Lähinnä luovat aineet: teatteri-ilmaisu ja kuorolaulu. Olin kiltti ja tunnollinen opiskelija, joten varsinkin teatteri antoi pelivaraa, sain kokeilla erilaisia rooleja ja piti heittäytyä. Pidin myös kielten opiskelusta.

 

4. Mitä harrastat tai olet harrastanut?

  • Olen harrastanut aika paljon kaikenlaista, taitoluisteluakin on tullut kokeiltua, vaikka en olisi ikinä uskonut. Partio on ollut sellainen ykkösharrastus. Nyt vasta olen aloittanut astangajoogan. Se on kivaa, koska siinä oppii koko ajan uutta, mutta siinä on samalla kyllä haastetta. Luen myös paljon, ja käyn teattereissa ja elokuvissa.

 

5. Millainen olet opettajana?

  • Toivoisin olevani mahdollisimman reilu ja tasapuolinen – ja myös innostava. Haluaisin myös vähän kulttuuritietoutta ja yhteiskunnallista näkökulmaa mukaan opiskeluun, ettei se ole pelkkää sääntöjen opettelua. En haluaisi, että kaikilla olisi tavoitteena vain arvosana, jota ajatellaan vain välineenä, jota voi käyttää elämässä. Eihän koskaan voi nimittäin tietää, mitä elämässä tapahtuu. Haluan myös kannustaa opiskelijoita yrittämään. Kaikkea ei tarvitse tietenkään heti osata, mutta aina kannattaa rohkeasti yrittää.

 

6. Milloin saat onnistumisen tunteita työssäsi?

  • Saan niitä hyvin menneestä tunnistakin ja sellaisesta, että opiskelija kysyy jotain omasta aloitteestaan. Ruotsissa varsinkin, kun se koetaan usein tosi vaikeaksi kieleksi, niin jos sellaiset, joilla on siinä paljon oppimisvaikeuksia, saavat kurssin läpi, niin se ilahduttaa. Yksi kaveri tähtäsi jääkiekonpelaajaksi, ja sitten huomasi, ettei tästä ehkä uraa tulekaan. Sitten hän tuli tunneille putkikassin kanssa, istui takapenkillä, ja aluksi varmaan nukkui vaan siellä, mutta sitten hän alkoi keskittyä ja arvosanat alkoi tulla nousujohteisiksi. Se ilahdutti minua, ja abivuonna lakki päässä tämä opiskelija kysyi rehtorilta, olisiko rehtori uskonut hänen pääsevän ylioppilaaksi. Rehtori vastasi, että kyllä sen jälkeen, kun tulin taloon ja hän sai kutosen ruotsin kurssista. Olihan se imartelevaa.

 

7. Mihin haluaisit matkustaa?

  • Toiveet vaihtuvat aika usein, ja aika monessa paikassa olen jo käynyt. Suomessa Jurmo olisi mielenkiintoinen kohde. Myös Italia kiehtoo nyt, kun olen aloittanut italian kurssin.  Se on maana vielä minulle tuntematon.

 

8. Mikä ärsyttää eniten lukiolaisissa?

  • Omien taitojen hukkaan heittäminen. Ei yritetä ja keksitään tekosyitä tehtävien pakoiluun. Meillä kaikilla on mahdollisuus opiskella. Muistan Salon aikuislukiossa, ruotsin kurssilla yksi aikuinen sanoi, että hänellä ei ole koskaan ollut mahdollisuutta sen jälkeen, kun oli 13-vuotias, käydä koulua. Niin toivoisin, että opiskelijat käyttäisivät joka hetken hyväkseen. Mutta muuten ei mikään erityisesti ärsytä lukiolaisissa.
Avatar photo
Malla Honkonen

Lukion abivuoden opiskelija ja Hyve-lehden päätoimittaja. Sosiaalinen ilopilleri, joka rakastaa matkustelua, auringonpaistetta, huonoja vitsejä ja musiikin fiilistelyä. (Ja lisäksi on myöhässä aina ja kaikkialta...)