Historian ja yhteiskuntaopin opettaja Anna korostaa lukemisen merkitystä opinnoissa: ”Lukeminen on tärkeää ja kannustan erityisesti siihen.”

Historian ja yhteiskuntaopin opettaja Anna korostaa lukemisen merkitystä opinnoissa: ”Lukeminen on tärkeää ja kannustan erityisesti siihen.”

Tuusulan lukion Hyrylän toimipisteen uusi historian ja yhteiskuntaopin opettaja Anna Kaipainen päätyi opettajaksi kiertotietä pitkin. Haastattelussa Anna kertoo, miten hänestä tuli opettaja ja miten opettaminen lukiossa on sujunut.

Opettajan opinnot aloittanut Anna muutti mielensä kesken opintojen ja valmistui toimittajaksi. Anna toimi viestintätehtävissä ja valtion virkamiehenä ennen opettajan ammattia. Hän pätevöityi myöhemmin yhteiskuntaopin ja historian opettajaksi. Nyt Anna on toiminut opettajana kolme vuotta.

Kaipaisen työtausta ei ole kaikkein tavallisin. Hän kertoo työskennelleensä myös ulkomailla. “Olin viime vuonna opettajana kansainvälisessä koulussa Vietnamissa Saigonissa”, Anna kertoo. Ajatus opettajan ammatista Suomessa oli tuolloin jo Annan mielessä. Lopulta juuri Monioon hakemiseen vaikutti lukion kansainvälinen toiminta ja opetuksen ulkopuoliset tapahtumat. “Opetuksen ulkopuolella tapahtuu kaikkea kiinnostavaa, minkä takia laitoin tämän paikan merkille”, Anna muistelee.

Uusi opetusympäristö ja kurssien sisällöt ovat antaneet vapauksia myös opettajan toimintaan. “On aikaa ja mahdollisuus perehtyä asioihin paljon paremmin”, kertoo Anna. Aiemmin yläkoulun opettajanakin toiminut Anna kokee, että lukiossa pystytään keskittymään paremmin tiettyihin aiheisiin eri kursseilla, kun taas yläkoulussa aiheet on vastaavasti kasattu samaan pakettiin. Kurssien sisällöt ovat olleet mieleisiä, ja sopeutuminen lukioon on onnistunut erittäin hyvin.

Annan vapaa-aika kuluu pienen lapsensa kanssa olemiseen. Ylijäänyt aika kohdentuu viikoittain urheiluun, mieluiten joogaan ja kuntouintiin. Anna lukee myös pääasiassa kaunokirjallisia teoksia. Viihdesarjojen ja realityn katsominen ovat myös hyvää ajanvietettä. Rentoutuminen työpäivien jälkeen tapahtuu ulkoilun ja liikkumisen merkeissä. 

Lukiolaisten opettaminen on ollut Annan mielestä mukavaa. Opetuksessaan Anna pyrkii hyödyntämään erilaisia aineistoja ja niiden tutkimista. Historian opetuksessa olennaista on aikalaisaineistoihin perehtyminen ja yhteiskuntaopissa politiikan ja median seuraaminen. Itsenäisellä työskentelyllä Anna haluaa tarjota opiskelijoille omien oivallusten kokemista. “Lukeminen on tärkeää ja kannustan erityisesti siihen”, korostaa Anna.

Opiskelijoiden kannustamisen historian ja yhteiskuntaopin opiskeluun voisi aloittaa Annan mielestä jonkin opiskelijaa itseä kiinnostavan aiheen kautta. “Jos esimerkiksi historian lähestyminen tuntuu hankalalta tai on ’puuroa’ niin valitsisi jonkun itseä kiinnostavan teeman, kuten, kulttuurin, politiikan tai taiteen. Siitä voisi lähteä liikkeelle aineen opiskelun kanssa”, toteaa Anna. Kiinnostavien elokuvien ja sarjojen katsominen voi myös auttaa oppiaineen opiskelussa. Anna nostaa esille sen, että historiaa opiskellessa uusi tieto tulee vanhan päälle, ja näin ollen opiskelua auttaa se, että aiheesta tietää jo jotain. “Historiaa voi harrastaa monella eri tavalla”, toteaa Anna. Oman tavan löytäminen voi helpottaa aineen opiskelussa.


Ninni Taskinen